Wat te doen in deze (energie)crisis

Geplaatst op: 01/11/2022

De boodschappen worden duurder, de energierekening gaat 3 keer over de kop en de inflatie is nog nooit zo hoog geweest als nu. Dit betekend dat veel mensen niet rondkomen elke maand. Niet alleen lage inkomens maar ook midden – en hoge inkomens!

We praten op feestjes over de energierekening en horen dat we echt niet de enige zijn die moeite heeft om rond te komen. Op facebook zie je het ene naar het andere bericht over de gestegen kosten. Wat kun je doen? Hoe kan ik mijn medewerkers helpen? Kan je zelf iets veranderen? Je houdt een stuk maand over na je salaris? Zijn vragen die je stelt als werknemer of werkgever. Daarom wat tips:

1 Doe je huiswerk

Huh zul je denken, huiswerk? Ik zit toch niet meer op school?! Nee dat klopt. Wat je wel moet doen is je verdiepen in de materie. Begin met het volgen van podcasts, YouTube en social media. Wat is het probleem en welke tips zijn er om te besparen. Spreek met bijvoorbeeld medewerkers hoe zij omgaan met de gestegen kosten. Welke partijen kunnen jou maar ook werknemers helpen? Neem hier de tijd voor, zodra je het probleem helder hebt ga je naar stap 2

2 Nu is het tijd om te schakelen

Het probleem is helder en ook heb je misschien al een gedachte over een oplossing. Dan is het nu tijd om te schakelen! Je benaderd een aantal partijen die kunnen helpen en beoordeelt wat bij jullie past. Dit kan een budgetcoach zijn, een vrijwilligersorganisatie of een website?

Nu is het een kwestie van alles in de versnelling te zetten. Maak samen een plan van aanpak. Begin bijvoorbeeld met een algemene budgetcursus voor alle medewerkers, geef via een nieuwsbrief tips en wijs op hulp die beschikbaar is. Maak duidelijk dat hulp aannemen anoniem is en geen gevolgen voor het werk.

3 Remmen of stoppen?

Na een tijdje ga je kijken hoe het gaat. Zijn er aanmeldingen, is er nog schaamte, zijn loonbeslagen afgenomen? Is er minder verzuim? Dat zijn vragen die je in deze stap probeert te beantwoorden.     Ga (samen met de partij die je ingeschakeld hebt) kijken naar je aanbod en biedt dit genoeg. En houd een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Op basis van deze informatie weet je of je moet remmen of kunt stoppen.

Samen zorgen we voor begrip!